STATUT STOWARZYSZENIA RODZIN DZIECI I OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH „SERCE”
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1.
- Organizacja nosi nazwę Stowarzyszenie Rodzin Dzieci i Osób Niepełnosprawnych „SERCE” i dalej zwana jest „Stowarzyszeniem”.
- Stowarzyszenie jako organizacja zarejestrowana posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach.
- Siedzibą Stowarzyszenia i jego władz jest miasto Częstochowa.
- Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego.
§ 2.
- Stowarzyszenie swoim zasięgiem działania obejmuje miasto Częstochowę.
- Członkami Stowarzyszenia mogą być także osoby zamieszkałe poza terenem jego działania.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym zakresie i charakterze działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
Rozdział II
Cel i zakres działania Stowarzyszenia
§ 3.
- Celem Stowarzyszenia jest niesienie pomocy dzieciom i osobom upośledzonym umysłowo i fizycznie oraz ich rodzinom.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez
- Prowadzenie szeroko pojętej rehabilitacji dzieci i osób niepełnosprawnych rodzin zrzeszonych w Stowarzyszeniu.
- Organizowanie szkoleń rodziców w zakresie określonych metod rewalidacji, rehabilitacji i reedukacji dziecka.
- Organizowanie spotkań ze specjalistami z kraju i z zagranicy.
- Pozyskiwanie sprzętu rehabilitacyjnego i koniecznych pomocy reedukacyjnych.
- Zbieranie funduszy na realizację celów Stowarzyszenia (darowizny, dotacje, sponsoring).
- Współpracę i wzajemną pomoc członków Stowarzyszenia.
- Świadczenie pomocy społecznej rodzinom dzieci i osób niepełnosprawnych.
- Prowadzenie działalności integrującej członków Stowarzyszenia poprzez aktywność w kulturalną, rekreacyjną i towarzyską
- Organizowanie form letniego bądź zimowego wypoczynku dla rodzin osób i dzieci zrzeszonych w Stowarzyszeniu.
- Organizowanie szkoleń, terapii, imprez kulturalnych dla dzieci, osób niepełnosprawnych i rodzin.
- Prowadzenie na zlecenie oraz ze środków własnych różnorodnych usług m. in. w formie placówek i zespołów rehabilitacyjnych i edukacyjnych, działalności rehabilitacyjno-rekreacyjnej, sportowej itp.
- Zachęcanie różnych osób do podejmowania zadań w charakterze wolontariuszy.
- Współpracę z organami władzy państwowej i samorządowej i innymi organizacjami pozarządowymi, Kościołem, fundacjami a także placówkami i osobami fizycznymi.
- Prowadzenie na zlecenie organów władzy państwowej i samorządowej form nowatorskich i eksperymentalnych służących realizacji celów statutowych.
- Gromadzenie i dystrybucję materiałów informacyjnych dotyczących wychowania i rewalidacji dziecka (filmy dydaktyczne, kasety wideo, książki, instrumenty).
- Współpraca z organizacjami rodziców o podobnym charakterze w kraju i zagranicą.
- Inne działania sprzyjające rozwojowi statutowych celów organizacji.
Zadania określone w § 4 są działalnością pożytku publicznego w rozumieniu art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003, (Dz. U. nr 96 poz. 873)
§ 5.
Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków Stowarzyszenia. Może jednak zatrudniać pracowników do swych spraw oraz prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
§ 6.
- Do reprezentowania Stowarzyszenia na różnych spotkaniach z Władzami Częstochowy upoważnieni są wszyscy członkowie Zarządu.
- Korespondencja wychodząca może być podpisana przez jedną z trzech osób Zarządu: przewodniczącego, z-cę przewodniczącego oraz skarbnika pełniącego rolę księgowego.
- Do zaciągania zobowiązań majątkowych i prawnych mają prawo dwie osoby działające łącznie spośród trzech wymienionych niżej członków Zarządu: przewodniczącego, z-cy przewodniczącego i skarbnik pełniący rolę księgowego.
§ 7.
Stowarzyszenie organizuje spotkania członków raz na miesiąc.
Rozdział III
Członkowie stowarzyszenia
§ 8.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
— zwyczajnych
— wspierających
— honorowych
§ 9.
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każdy pełnoletni członek rodziny dziecka lub osoby upośledzonej umysłowo i fizycznie, opiekunowie prawni i inne osoby aktywnie działające na rzecz Stowarzyszenia.
§ 10.
Członkostwo zwyczajne uzyskuje się po złożeniu pisemnej deklaracji i podjęciu decyzji przez Zarząd o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia.
§ 11.
Członek zwyczajny ma prawo do:
- Czynnego i biernego wyboru władz Stowarzyszenia.
- Zgłaszania wniosków w sprawie działalności Stowarzyszenia.
- Korzystania z form pomocy prowadzonych przez Stowarzyszenie Rodzin Dzieci i Osób Niepełnosprawnych SERCE.
§ 12.
Członek zwyczajny ma obowiązek:
- Aktywnie i lojalnie uczestniczyć w pracy Stowarzyszenia.
- Przestrzegać postanowień statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Postępować zgodnie z zasadami koleżeństwa i lojalności między członkami.
- Regularnie płacić składki członkowskie.
§ 13.
Utrata członkostwa zwyczajnego następuje w razie:
- Zgonu członka.
- Dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie do Zarządu Stowarzyszenia.
- Skreślenie z listy członków z powodu niepłacenia składek przez okres jednego roku pomimo pisemnego upomnienia.
- Wykluczenie uchwałą Zarządu w przypadku rażącego działania na szkodę Stowarzyszenia, po uprzednim zaproszeniu zainteresowanego do złożenia wyjaśnień. Decyzję o wykluczeniu podejmuje w formie uchwały Zarząd Stowarzyszenia wielkością co najmniej 2/3 głosów w obecności 2/3 członków Zarządu, po zasięgnięciu pisemnej opinii Komisji Rewizyjnej. Od decyzji Zarządu Stowarzyszenia przysługuje członkowi odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 30 dni od podjęcia wiadomości.
§ 14.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę, w kraju lub za granicą, która za swą zgodą zostanie przyjęta do Stowarzyszenia przez Zarząd.
§ 15.
Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna bez względu na jej miejsce zamieszkania, której godność tę nada Walne Zebranie za szczególne zasługi dla Stowarzyszenia.
§ 16.
- Członek wspierający i członek honorowy mają prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie, a z głosem doradczym także w Walnym Zebraniu Członków.
- Członek wspierający i członek honorowy zwolniony jest z obowiązku odpłacania składek.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
- Postanowienia ogólne
§ 17.
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
§ 18.
Kadencja wszystkich władz stowarzyszenia trwa trzy lata.
§ 19.
- Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków tych władz.
- Jeżeli w pierwszym terminie na posiedzeniu danego organu władzy nie uczestniczy co najmniej połowa liczby członków, wówczas w drugim terminie posiedzenia uchwały mogą być podjęte większością głosów oddanych przez członków obecnych. Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o posiedzeniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie co najmniej pół godziny po pierwszym terminie.
- Postanowień ust. 2 nie stosuje się do uchwały dotyczącej zmiany Statutu i rozwiązania stowarzyszenia.
- Walne Zebranie
§ 20.
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia i odbywa się z udziałem jego członków.
- Walne zebrania są:
— zwyczajne
— nadzwyczajne
- Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zebrania należy:
— uchwalanie programu działania Stowarzyszenia
— uchwalanie Statutu Stowarzyszenia i jego zmiany
— wysłuchanie i zatwierdzenie sprawozdań Zarządu z działalności Stowarzyszenia, w minionej kadencji
— wysłuchanie sprawozdania Komisji Rewizyjnej z działalności Stowarzyszenia, zwłaszcza finansowej
— udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi
— wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej
— zatwierdzenie regulaminów pracy pozostałych władz Stowarzyszenia
— podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji
— nadawanie członkostwa honorowego Stowarzyszenia
— ustalanie wysokości składek członkowskich
— podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia
— wybieranie Zarządu i Komisji Rewizyjnej w tajnym głosowaniu, jeśli Walne zebranie nie zadecyduje inaczej
- Porządek Nadzwyczajnego Walnego Zebrania spośród spraw określonych w ust. 3 ustala organ lub osoby uprawnione do żądania takiego zebrania.
§ 21.
- Zwyczajne zebranie jest zwoływane raz w roku przez Zarząd na podstawie uchwały Zarządu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd na podstawie:
— wniosku Komisji Rewizyjnej
— wniosku Zarządu
— pisemnego wniosku co najmniej 1/3 ilości członków
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd w terminie nie dłuższym niż 30 dni od zgłoszenia wniosku.
- Zarząd zawiadamia członków o terminie i porządku obrad Walnego Zebrania co najmniej 10 dni przed jego odbyciem.
§ 22.
W Walnym zebraniu stowarzyszenia biorą udział:
- Członkowie Stowarzyszenia
- Członkowie wspierający i honorowi
Osoby wymienione w ptk. 1. Mają na Walnym Zebraniu czynne i bierne prawo wyborcze, w pkt. 2 — głos doradczy.
§ 23
Walne Zebranie Stowarzyszenia po otwarciu go przez Przewodniczącego Stowarzyszenia wybiera Przewodniczącego zebrania.
- Zarząd Stowarzyszenia
§ 24.
- Zarząd składa się z 3-5 członków wybranych przez Walne Zebranie i powołuje ze swego grona przewodniczącego Stowarzyszenia, z-cy przewodniczącego, skarbnika pełniącego rolę księgowego i ewentualnie członków.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu.
- Przewodniczący kieruje pracami Zarządu.
§ 25.
- Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.
- Do składania oświadczeń woli za Stowarzyszenie wymagane jest łączne działanie dwóch członków Zarządu, z tym wyjątkiem, że funkcję kierownika zakładu pracy w rozumieniu prawa pracy w sprawach nie zastrzeżonych dla Zarządu pełni Przewodniczący lub inny członek Zarządu upoważniony przez Zarząd.
§ 26.
- Do zakresu działania Zarządu Stowarzyszenia należy w szczególności:
- Realizacja uchwalonego przez Walne Zebranie programu Stowarzyszenia oraz innych uchwał Walnego Zebrania
- Kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu
- Przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia i podejmowanie uchwał dot. ustania członkostwa
- Zwoływanie Walnego Zebrania
- Zwalnianie ze składek członków będących w trudnej sytuacji materialnej
- Składanie sprawozdań z działalności na Walnym Zebraniu
- Zarząd zbiera się w ustalonych przez siebie terminach, zgodnie z potrzebami podejmowania stosownych decyzji, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
III. Zarząd dokonuje podziału czynności między swych członków w sprawach nie wymagających kolektywnego działania.
§ 27.
W razie zmniejszenia się składu władz Stowarzyszenia w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze ich kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu (Zarząd lub Komisja Rewizyjna), którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
- Komisja Rewizyjna
§ 28.
- Komisja Rewizyjna składa się z 2-3 członków wybranych przez Walne Zebranie i powołuje ze swego grona Przewodniczącego. Nie mogą oni jednocześnie pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia, nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli działalności merytorycznej i finansowej Zarządu
- Składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu i zgłaszanie wniosków o udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi
- Przedstawianie Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami
- Prowadzenie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich
- Składanie wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania
§ 29.
Komisja Rewizyjna działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
§ 30.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, a w razie potrzeby inni jej członkowie mają prawo uczestnictwa z głosem doradczym w posiedzeniu Zarządu Stowarzyszenia.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia
§ 31.
- Majątek Stowarzyszenia tworzą:
- Nieruchomości i ruchomości będące własnością Stowarzyszenia
- Inne prawa majątkowe
- Środki finansowe
Majątek ten służy wyłącznie do realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.
- Majątek Stowarzyszenia powstaje z następujących źródeł:
- Składek członkowskich
- Dotacji, darowizn, spadków i zapisów
- Dochodów z organizowanych imprez
- Dochodów z majątku Stowarzyszenia
- Ofiarności publicznej
III. Do reprezentowania Stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych jest upoważniony Przewodniczący oraz inny członek Zarządu działający łącznie.
§ 32.
Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Stowarzyszenia ustala zgodnie z obowiązującymi przepisami Zarząd.
Rozdział VI
Zmian statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 33.
Statut niniejszy może być zmieniony lub zastąpiony nowym wyłącznie na podstawie uchwały Walnego Zebrania powziętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
§ 34.
- Stowarzyszenie może być rozwiązanie na podstawie uchwały Walnego Zebrania powziętej większością 2/3 głosów przy obecności przynajmniej połowy członków.
- Likwidatorami są członkowie Zarządu Stowarzyszenia, jeżeli Walne Zebranie nie wyznaczy innych likwidatorów.
- Pozostały po likwidacji majątek przeznacza się na cele określone uchwałą Walnego Zebrania o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
§ 35.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy prawa o Stowarzyszeniach.
§ 36
I Działalność nieodpłatna stowarzyszenia zgodna z Kod PKD rozwinięta w rozdziale II par. 4 statutu
Kod PKD:
- 9499 Z — Działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej niesklasyfikowanych,
- 8690 A — Działalność fizjoterapeutyczna,
- 8899 Z — Pozostała Pomoc Społeczna bez zakwaterowania gdzie indziej niesklasyfikowana,
- 7912 Z — Działalność organizatorów turystyki,
- 9329 Z — Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna,
- 8559 B — Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane,
- 8230 Z — Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów.
§ 37
Statut zabrania:
- a) udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- b) przekazywania majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- c) wykorzystywanie majątku na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu o którym mowa. Art. 3 ust. 3,
- d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.